Terlepas entri yang lain? Jom baca entri ini..

Monday, October 22, 2012

Manusia bila dah tamak duit..

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Ada sapa-sapa yang tak suka duit?? aha..tipu lah kalau orang cakap tak suka duit..  sekarang ni kat dunia semuanya kena guna duit. bahkan, nak masuk toilet pon yang paling mahal kena bayar RM3.. huh..
sebab tu lah terdapatnya manusia yang tamak dengan duit.. seolah-olah ada kuasa magnet dengan duit.. segala-galanya kerana duit.. kenapa eiqa kata macam tu? nak tahu sebab apa? kerana duit, harta dan keuntungan boleh terjadinya pergaduhan seterusnya mencetuskan peperangan. kawan dengan kawan pun boleh bergaduh sebab duit tau..


ada seseorang yang eiqa kenal, dia orang yang berpengaruh lah juga (pekerjaan dan nama dirahsiakan) keluarkan modal untuk membuka 1 kedai mini dalam suatu acara (dirahsiakan), kawan-kawan eiqa semua bertungkus lumus menolong nya (sebenarnya dia yang minta tolong).. dia hanya mengeluarkan duit tetapi benda yang hemdak dijual tersebut, kawan eiqa yang bersusah payah tolong cari. Dengar cerita, dia seboleh-boleh nya hendak melakukan sendiri kerja tersebut (sebab nak untung sendiri la..tapi bukannya buat banyak kerja pon). sehari selepas acara tersebut, kawan eiqa menyerahkan duit hasil jualan kepada dia.. (dia untung banyak ok!) dia hanya memberikan RM__ (dirahsiakan tetapi jumlah sangat sikit) kepada kawan eiqa yang sorang je sebab dia adalah ketua.. dia pesan, *"suka hati kamu lah sama ada nak kongsi duit itu dengan kawan yang lain atau tak sebab kawan kamu yang lain tu tolong main-main je.." kawan eiqa yang tolong tu ada lah dalam 7 orang.

kalau korang baca kat atas nie, apa pendapat korang? ok..kawan-kawan eiqa tu tak mengharapkan upah atau balasan.. sekurang-kurangnya tak payah lah cakap macam tu (dialog yang terakhir *)  dah lah dia langsung tak ucapkan TERIMA KASIH kepada kawan-kawan eiqa yang banyak membantu.. ok.. jangan salah anggap kenapa eiqa post pasal nie kat blog.. bukan untuk memburuk-burukkan orang ye.. walaupon eiqa tak terlibat dalam hal ni, tapi sebagai kawan, eiqa geram.. kenapa dia perlu buat macam tu..sangat teruk!! langsung tak menghargai pertolongan mereka (padahal dia yang minta tolong).. kesimpulan yang eiqa buat sendiri (bukan orang lain yang cakap), dia tu tamak!!

Note: kalau korang berada di tempat kawan eiqa (yang 7 orang tu) apa yang korang lakukan?? disebabkan dia tu seorang yang berpengaruh, so kami tiada hak untuk bersuara.. itulah perbezaan pangkat dan darjat.. orang bawah langsung tak boleh tegur orang atasan..

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



Copyright © 2012 and Designed by Eiqa Azra